לייעוץ ראשוני חייגו:

מקרים שמומלץ במיוחד לערוך צוואה

יש מקרים בהם חובה לערוך צוואה כדי למנוע תוצאות לא רצויות, לדוגמא:

  1. בני זוג בהליכי גרושין או פרודים – מי שמצוי בהליכי גירושין או פרוד מבת זוגו, אפילו שנים רבות, אם לא יערוך צוואה, בן הזוג הפורמאלי יירש אותו, אפילו פרוד מבת זוגו או מצוי בהליכי גירושין פרוד מבן זוגו, אפילו שנים רבות שהינם פרודים זה מזה (אפילו שנים רבות) או מצויים בהליכי גירושין –  אם לא יערכו צוואה -בן הזוג שנשוי להם מבחינה פורמאלית יירש אותם, גם אם לא לא התכוונו לכך ולא רצו בכך.
  2. נישואים שניים עם ילדים מנישואין קודמים – מי שנשוי בנישואין שניים ויש לו ילדים מנישואין ראשונים, אם לא יערוך צוואה- רק חלק מהרכוש ילך לילדיו בעוד שאת החלק השני תירש האשה השניה, ואחריה רכוש זה יגיע ככל הנראה לילדיה מנישואיה הראשונים.
  3. ידועים בציבור – מי שיש לו ידועה בציבור וחשוב לו למנוע סכסוך עתידי בעניין מעמדה של הידועה בציבור וזכויותיה בעזבונו, מומלץ לו לערוך מבעוד מועד צוואה ובה יקבע מראש מי יירש את רכושו.
  4. אדם ערירי – כשמדובר באדם מבוגר שאין לו אשה וילדים והוא מעוניין שרכושו יועבר לאדם ספציפי שהוא מעדיף, ולא לקרובים אחרים לפי הכללים שבחוק הירושה.
  5. אדם ללא קרובי משפחה בכלל – כשמדובר באדם שאין לו בכלל קרובי משפחה והוא לא מעוניין שרכושו יעבור לאחר מותו למדינה.
  6. ילדים בזבזנים/ שקועים בחובות – כשמדובר באדם שיש לו ילד בזבזן, או חלילה, שקוע בחובות והוא רוצה לקבוע בצוואה מנגנון שידאג לעתידו וימנע ממנו מלבזבז או לאבד את כספי העזבון.
  7. ילדים קטינים – כשמדובר בהורה לילדים קטינים, אשר תלויים בו מבחינה כלכלית, והוא מעוניין לקבוע מנגנון להבטחת עתידם מומלץ שיערוך צוואה.
  8. ילדים עם צרכים מיוחדים – הורה שיש לו ילד (גם בגיר) עם לקות או צרכים מיוחדים והוא מעוניין להוריש לו יותר או לקבוע מנגנון להבטחת סיפוק צרכיו בעתיד.
  9. הורים גרושים – כשמדובר בהורה גרוש לילד קטין, אשר אין לו אמון בהורה השני, והוא לא מעוניין שלאחר מותו, ההורה השני ינהל את הנכסים שיקבל הקטין בירושה.
  10. ריבוי נכסים, תכנון מס ומניעת סכסוכים – כשיש לאדם נכסים רבים והוא רוצה לקבוע את דרך חלוקתם באופן מפורש כדי להימנע מחיובי מס מיותרים או כדי למנוע סכסוכים מיותרים בין בני המשפחה.
  11. הבטחת זכות מגורים בדירה – אדם שרוצה להבטיח לבת זוגו או ילדו זכות מגורים בדירת מגורים למשך כל חייהם חייב לערוך צוואה, שאם לא כן קיים סיכון שבת הזוג או הילד יוותרו ללא קורת גג, ככל שאחד היורשים האחרים יבקש למכור את הדירה.
  12. מקרים בהם יש צורך ליצירת הסתמכות בין בני זוג – כאשר בני זוג רוצים להבטיח, שבן הזוג שנותר בחיים יירש את כל רכושם, ולאחר מות שניהם, יעבור הרכוש שנותר לילדיהם, מומלץ כי יערכו צוואה הדדית.

בעריכת צוואה הדדית כזו ניתן להשיג מספר מטרות:

  • בני הזוג יבטיחו באופן הדדי, שכספיהם, מקום מגוריהם ורמת חייהם יישמרו לאחר מות בן הזוג הראשון.
  • בני הזוג ימנעו את הסיכון שאחד הילדים יבקש לחלק את הרכוש ולמכור את דירת המגורים כל עוד אחד מהם נותר בחיים.
  • בני הזוג מבטיחים כי בן הזוג שנותר בחיים לא יוריש את הנכסים לצדדים שלישיים שאינם ילדיהם, כדוגמת בן או בת זוג חדשה וכו'.
דילוג לתוכן